A versenyről
A múlt
A verseny elindítását az országban az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete által kezdeményezett és lebonyolított Comenius Logo akció tette lehetővé. Emiatt a Logo tanítása rohamosan terjedt, s felmerült az igény, hogy a Nemes Tihamér OKSzTV-től függetlenül, önálló Logo versenyt indítsunk.
Az 1997/98-as tanévben kísérletképpen indítottuk útjára a versenyt. Személyes értesítéseken keresztül is 67 iskola 574 tanulója jelentkezett, s közülük 68-an kerültek az országos döntőbe. A következő tanévben a versenyt már hivatalosan is meghirdettük, ennek hatására a létszám kb. 50 százalékkal nőtt (101 iskola, 893 versenyző). A verseny közben merült fel, hogy nagyon sok 3-5. osztályos tanuló is részt vett az első fordulóban, s ott igen jó eredményt értek el, de a többségük - koránál fogva - nem volt versenyképes a 8. osztályosokkal. Ezért verseny közben az Országos Versenybizottság úgy döntött, hogy a döntőt két korcsoportra bontja.
Az 1999/2000-es tanévben emiatt már eleve két korcsoportban rendeztük a versenyt.
A versenyzői létszám további növekedése miatt az Országos Versenybizottság a 2001/2002-es tanévben a versenyt három, a 2002/2003-as tanévben pedig négy korcsoportban és három fordulóban hirdette meg. A 2015/2016-os tanévtől elindult a 0. korcsoportos, robotprogramozási csapatverseny.
A 2006/2007-es verseny új szoftvereszközt hozott, megjelent a használható Logo verziók között az Imagine Logo, 2017/2018-ban pedig megjelent választható eszközként a Python és a Scratch, a Comenius Logo pedig megszűnt. Emiatt a versenyt átkereszteltük, új neve: Országos Grafikus Programozás Verseny. 2023/24-es tanévig: verseny négy korcsoportban és három fordulóban. 2024-ben a Verseny felvette Kovács Mihály piarista szerzetes informatikatanár nevét.
A jelen:
Négy korcsoport:
- Első korcsoport: 3-4. osztályos tanulók.
- Második korcsoport: 5-6. osztályos tanulók.
- Harmadik korcsoport: 7-8. osztályos tanulók.
- Negyedik korcsoport: 9-12. osztályos tanulók.
Két forduló:
- Iskolai: mindenki a saját iskolájában írja.
- Az országos fordulót Budapesten, az ELTE IK-n rendezzük meg.
Részletek az aktuális versenykiírásban.
Tartalmi követelmények
A verseny elsődleges célja az, hogy az általános iskolák tanulóinak lehetőséget adjon számítástechnikai, főként programozási ismereteik és képességeik összehasonlítására. Egyúttal szeretnénk segítséget adni a számítástechnika iránt érdeklődő tanulóknak és tanáraiknak az iskolai foglalkozások tematikájának összeállításához. A versenybizottság nyílt, szívesen látjuk mindazok észrevételeit, kritikáját, részvételét a versenyek céljának meghatározásában, előkészítésében és megszervezésében, akik ezt társadalmi munkában vállalják.
A Verseny kétfordulós. Az iskolákban tartandó, 2 órás első fordulóban egy egyszerűbb projektfeladatot kell elkészíteniük a versenyzőknek, amely teknőcgrafikai és az I-III. korcsportok számára animációkészítési feladatokat is tartalmaz.
A második döntő fordulóban a rendelkezésre álló megoldási idő 3 óra. Itt összetettebb projektfeladat megoldását kell tervezniük a versenyzőknek, majd megvalósítaniuk a megfelelő programot számítógépen.
A beadott programokat futási eredményük alapján értékeljük.
A szükséges ismeretek
Érdemes részletesebben megismerni azokat a témaköröket, amelyek ismeretét feltételezik a versenyfeladatok (a római számok a legkisebb korcsoport sorszámát jelölik, ahol ezt az ismeretet feltételezzük):
I. A teknőcgrafika utasításainak ismerete (teknőcgrafika Pythonban, illetve Scratch-ben).
I. A Logo-szerű gondolkodásmód, Logo-szerű algoritmusok megértési és végrehajtási képessége.
I. Elemi és összetett alakzatok megrajzolása, eljárások használata, eljárások paraméterezése.
I. Ábrák eltolása, nagyítása, elforgatása.
I. Sokszögek, csillagok, körök, körívek rajzolása.
I. Sorminták, területminták (mozaikok) rajzolása.
I. Zárt területek befestése.
I. Több teknőc elhelyezése.
I. Teknőc kinézetének megváltoztatása
I. Váltás a teknőc különböző kinézetei között
II. Rekurzív ábrák (fák, indák, spirálok, fraktálok) rajzolása.
III. Érzékelős teknőc alkalmazása.
III. Rajzolási és szövegkezelési lehetőségeinek összekötése: szöveges paraméterrel vezérelt rajzolás.
III. Háttérkép betöltése
III. Eseményvezérlés, pl. teknőcre kattintás hatására eljárás elindítása
Az első korcsoportban törekszünk arra, hogy az eljárásokban minél kevesebb paramétert használjunk. Ha az első korcsoportos tanuló nem tud eljárást írni, akkor a feladat megoldását követően (esetlegesen tanári segítséggel) a munkalapot és a rajzlapot kell elmenteni.
Az egyes feladatok megoldásában nem kötelező az állapotátlátszóság elvét betartani. Egyes feladatokat természetesen könnyebb úgy megoldani, ha ezt az elvet betartják, más feladatoknál pedig éppen ellenkezőleg. A versenyzőknek maguktól kell kitalálniuk, hogy melyik feladatban célszerű és melyikben nem célszerű alkalmazni ezt az elvet.
Ajánlott irodalom
A felkészülés megkönnyítésére a versenybizottság a következő könyveket ajánlja a versenyzők figyelmébe:
A. Nyelvek
A1. Mészáros Tamásné: Logo világ, Tankönyvkiadó, Budapest, 1998
A2. Turcsányiné Szabó Márta, Zsakó László: Comenius Logo gyakorlatok, Kossuth Kiadó, Budapest, 1997
A3. Szentpéteriné Király Tünde: Comenius Logo - Teknőcgrafika, Kossuth Kiadó, Budapest, 1999
A4. Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc: Képzeld el! Imagine - teknőcgrafika, multimédia és játékok, ABAX Kiadó, 2007
A5. Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc: Képzeld el! Imagine - algoritmusok, játékok, ABAX Kiadó, 2008
B. Példatárak
B.1. Programozási versenyfeladatok tára, NJSzT, Budapest, 1995
B.2. Logo versenyfeladatok tára, NJSzT, Budapest, http://logo.inf.elte.hu/peldatar/LogoPeldatar1998_2002.pdf , 2003
B.3. Logo versenyfeladatok tára II., NJSzT, Budapest, http://logo.inf.elte.hu/peldatar/Logo2003_2008.pdf , 2008
B.4. Logo versenyfeladatok tára III., NJSzT, Budapest, http://logo.inf.elte.hu/peldatar/LogoPeldatar2008_2012.pdf , 2013
B.5. Abonyi-Tóth Andor, Heizlerné Bakonyi Viktória, Zsakó László: Logo
versenyfeladatok, 2015.
http://logo.inf.elte.hu/tanaroknak/logoversenyfeladatok_v4.pdf
B.6. Heizlerné Bakonyi Viktória: Versenyfeladatok Pythonban, 2018
http://logo.inf.elte.hu/tanaroknak/python.pdf
B.7. Bernát Péter: Logo versenyfeladatok megoldása a Scratch
programozási nyelven, 2018
http://logo.inf.elte.hu/tanaroknak/logo-scratch%20v11.pdf
Mintafeladatok
- I. korcsoport
- II. korcsoport
- III. korcsoport
- IV. korcsoport
Támogatóink




